کد خبر: ۳۱۰۵۲
۱۴۰۲/۱۲/۲۷ ۱۶:۳۱:۰۲

لایحه کولبری و ملوانی به قانون تبدیل شد | سقف واردات مجازی ته لنجی چقدر شد؟

اصلاح و پاس‌کاری لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان بالاخره به ایستگاه پایانی رسید و شورای نگهبان قانون اساسی، مهر تأیید بر آن زد.

تجارت محلی مرزنشینان در قالب کولبری و ملوانی (ته‌لنجی) سال‌هاست که محل مناقشه است و جالب اینکه هرچه دستورالعمل و آئین‌نامه در این حوزه تصویب شده، موفق به گره‌گشایی نبوده است.

اواسط دهه ۹۰ بود دولت وقت، آیین‌نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی را به‌منظور ساماندهی کولری و ته‌لنجی تصویب کرد و بعد از آن چندین بار دست به اصلاح آن زد؛ اما در عمل آنچه از این آئین‌نامه انتظار می‌رفت، محقق نشد و مرزنشینان به سامان نرسیدند.

در دولت سیزدهم، اواسط دی‌ماه سال گذشته بود که لایحه ساماندهي و نظارت بر تجارت مرزي و كوله بري (ته‌لنجی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان با قید دو فوریت تقدیم مجلس شورای شد؛ اما این بار نیز ایرادات متواتر در متنی مصوب مجلس باعث چندین مرتبه رد این لایحه از سوی شورای نگهبان قانون اساسی شد و هر بار مجلس این لایحه را اصلاح و ارجاع کرد.

درنهایت، امروز هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان از تأیید لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان در این شورا خبر داد و به‌تبع آن محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی این قانون جدید را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی